חנות וירטואלית הפכה למוצר החם ביותר בדיגיטל, ההצלחה של אמזון גרמה לעסקים רבים להיכנס לעולם המכירות באינטרנט ולהשקיע המון כסף כדי ליצור לעצמם חנות דיגיטלית שמגדילה את רווחיהם.

בעקבות הטרנד והפופולריות של החנויות הדיגיטליות קמו מערכות רבות המספקות פלטפורמה להקמת חנות וירטואלית בקלות בשיטת עשה זאת בעצמך, מעבר לכך (או יותר נכון בניגוד לכך) ישנם אנשי מקצוע כמו חברה לבניית אתרים ופרילנסר שישמחו לבנות עבורכם את החנות הדיגיטלית.

אך לפני שאתם רצים לבחור בחברה הזולה ביותר או בפלטפורמה שהכי קל לבנות בה, בדקו את הפלטפורמות מכיוון שחלק מהפלטפורמות (שאתם תבנו או שיבנו עבורכם) הן בנויות בקוד פתוח וחלק הן בקוד סגור.

ההבדל בין קוד פתוח לקוד סגור

קוד פתוח מתייחס לתוכנות או פלטפורמות שהקוד שלהן מפורסם באינטרנט.
הקוד גלוי לכולם ולכן הציבור וארגונים בעולם יכולים לשנות אותו, למחוק דברים בו ולהעתיק אותו. משום שהקוד פתוח וגלוי לכולם זה יוצר לפלטפורמה עדכונים תכופים, תוספים, שיפורים ועוד על ידי אנשים רבים שיכולים לעבוד על הפלטפורמה.

קוד סגור הוא בדיוק ההפך מהקוד הפתוח, רק היוצרים המקוריים (החברה של הפלטפורמה) יכולים לגשת, לשנות ולהעתיק את הקוד של הפלטפורמה.
בקוד סגור לא באמת קונים את התוכנה אלא רק משלמים כדי להשתמש בה.

דוגמאות לקוד פתוח וקוד סגור בעולם החנויות הוירטואליות

כשמדברים איתכם או שאתם חוקים קצת באינטרנט על החנויות הוירטואליות בטח שמעתם המון שמות נזרקים לאוויר ולא ידעתם במה מדובר, שלא נדבר על השאלה אם מדובר בפלטפורמה של קוד פתוח או פלטפורמה של קוד סגור.

לכן אספנו עבורכם כמה שמות בארץ ובעולם של פלטפורמות מכל הסוגים:

פלטפורמות קוד סגור

  1. שופיפיי – אחת הפלטפורמות המוכרות ביותר בעולם, שופיפיי היא מערכת מעולה שנותנת אפשרויות רבות לחנות שלכם (דרופשיפינג וכדומה) .
  2. פלטפורמת salesforce – פלטפורמת קוד סגור מוכרת בעולם נוספת נקראת סיילספורס, מלבד הפונקציות הנהדרות שיש בה היא גם יכולה להתאים את החנות שלכם לB2B (מכירות לבעלי עסקים) או לB2C (מכירות ללקוחות פרטיים).
  3. קונימבו – מערכת ישראלית לחנות דיגיטלית שאמנם בשנים האחרונות נותנת יותר ויותר אופציות של קוד פתוח עדיין מדובר במערכת קוד סגור מכיוון שאם תעזבו את השירות לא תוכלו להעביר את החנות לפלטפורמה אחרת.
  4. פלטפורמת e-shop – אישופ היא חברה ישראלית נוספת המספקת פלטפורמה בקוד סגור לחנויות וירטואליות.

פלטפורמות קוד פתוח

  1. ווקומרס – פלטפורמה לחנויות דיגיטליות בעלת קוד פתוח שהיא בעצם תוסף שקיים לתוכנת בניית האתרים וורדפרס, הפלטפורמה נחשבת לאחת הפופולריות ביותר.
  2. מגנטו – למגנטו קיימות שתי פלטפורמות, פלטפורמה אחת של קוד פתוח שהיא אחת המשומשות ביותר בעולם ובנוסף גם פלטפורמת קוד סגור הנקראת Magneto Commerce.
  3. פלטפורמת osCommerce – פלטפורמה נוספת שבה ניתן ליצור חנות דיגיטלית אך היא נראת מיושנת יותר מבחינת החנות (דומה קצת לאמזון), אך כמובן בגלל שמדובר בקוד פתוח ניתן לשפר את המערכת כל הזמן.
  4. פלטפורמת Wix – לפלטפורמת בניית האתרים וויקס יש אופציה של תשלום חודשי כדי לבנות חנות וירטואלית באמצעות וויקס.

יתרונות וחסרונות קוד סגור

יתרונות שימוש בפלטפורמה עם קוד סגור:

  • מערכות פשוטות יותר ועם תמיכה גדולה יותר לעסקים קטנים ומתחילים שאינם יכולים להעסיק אנשי תוכנה או אנשים המבינים בפלטפורמות חנויות דיגיטליות
  • אבטחה – מכיוון שאין אפשרות להוסיף תוספים חדשים אז האבטחה היא כביכול טובה יותר, השתמשתי במילה כביכול משום שפלטפורמה גדולה שמכבדת את עצמה תדאג להוציא עדכונים שימנעו פרצות אבטחה בקוד פתוח
  • אין צורך להתעסק באחסון שרתים דומיינים וכדומה

חסרונות שימוש בפלטפורמה עם קוד סגור:

  • תשלום על תחזוקה של החנות הוירטואלית (תשלום חודשי)
  • האתר לא באמת שלך – אם יבוא יום ותרצה לעזוב את הפלטפורמה ולעבור לפלטפורמה אחרת, מסד נתונים לא שייך לך ולכן לא תוכל להעביר את החנות ומוצריה לפלטפורמה אחרת
  • רק החברה שהפלטפורמה בבעלותה יכולה לעשות שינויים בעיצוב או בפונקציות של החנות

יתרונות וחסרונות קוד פתוח

יתרונות שימוש בפלטפורמה עם קוד פתוח:

  • יש לך גישה מלאה ושליטה מלאה בחנות הוירטואלית שלך
  • כל שינוי ושדרוג ניתן לפתח ולהוסיף למערכת
  • נוכל לאחסן את האתר ולבצע בו שינויים עם כל חברה לבניית אתרים
  • קהילה גדולה של אנשים שבונים שדרוגים כל הזמן (ואף בחינם)

חסרונות שימוש בפלטפורמה עם קוד פתוח:

  • התמיכה של הפלטפורמות במשתמשים שלהן הן פחות אישיות מאשר בפלטפורמות שאליהן אתם משלמים באופן חודשי
  • בפלטפורמות של קוד סגור ההסברים ומדריכים פשוטים המדברים אל משתמשי קצה ללא ידע תכנותי, בקוד פתוח זה קצת יותר מסובך

אז איך אתם בריל מדיה בונים חנויות וירטואליות?

אנחנו בריל מדיה משתמשים בווקומרס ובקוד הפתוח של וורדפרס, בשילוב עם תכנות ופיתוח פרסונלי ללקוחותינו כדי לייצר עבור לקוחותיה חנות דיגיטלית.

אנו ממליצים לכם לעבור על המדריך שקראתם כעת שוב, לבחון את אתרי הפלטפורמות ולראות מה הוא הפיתרון הטוב ביותר לעסק שלכם. אל תוותרו על מקור ההכנסה באינטרנט.