בין אם בניתם אתר באופן עצמאי או שאתם מנסים לקדם את האתר באופן עצמאי, כנראה שהחשיבות של קישורים (למשל על ידי קנייה של קישורים) שמפנים את הגולשים לנקודות שונות באתר עצמו ו/או כלפי אתרים רלוונטיים חיצוניים ברורה לכם.

ובכל זאת, לפי מקדם האתרים דניאל זריהן, הרבה מקדמים ובעלי אתרים שיש להם נגיעה אל קידום אתרים, לא מוצאים את הזמן או שאינם יודעים כיצד לייצר קישורים טובים ואיכותיים, כאלה שמזניקים את דירוג האתר ומגדילים את האמון (Trust) של גוגל בו, כשהתוצאה של שימוש בקישורים מועטים ולא איכותיים היא צמיחה מתונה של טראפיק ותנועה, כזו שנתקלת לעתים בתקרת זכוכית ולא מאפשרת לאתר לממש את הפוטנציאל שלו.

לכן, במאמר הקרוב נרחיב ונעסוק בהיבטיהם השונים של קישורים, נקודות חשובות בתהליך עצמו, ואפילו למה מלכתחילה אתם צריכים קישורים באתר שלכם.

למה מלכתחילה אתם צריכים קישורים באתר שלכם?

בהמשך לכך, לקישורים יש המון יתרונות שמרכיבים יחדיו את התרומה המשמעותית שהם נותנים לאתר, כגורם שמרכיב בין 30% – 40% מסך הדירוג שגוגל מעניק לאתר, כלומר 30% – 40% מ- SEO.

אז למה אתם צריכים קישורים באתר שלכם?

חותמת מקצועית

קישור הוא מעין המלצה פורמלית, מכתב המלצה מאתר אחר (קולגה אם תרצו) שבעצם משדר לגוגל שאתר X בקיא ומקצועי בתחום בו הוא עוסק, עד כדי כך כי אתר Y בוחר להמליץ עליו ולהפנות גולשים שהגיעו אליו לאתר X כדי שיתרשמו ויספגו ידע.

כלומר, באמצעות יצירת קישורים בין אתרים שונים, יכול בעל האתר למעשה לזכות להכרה מצד גוגל כאוטוריטה מקצועית בעולם בו האתר שלו עוסק, הכרה שמתוגמלת כמובן באמצעות דירוג גבוה יותר בגוגל בעבור אותם מונחים שבהם עוסק הקישור, כאשר ככל שהאתר הממליץ איכותי יותר ומחזיק במוניטין אמון (Trust) גבוה יותר מצד גוגל, כך גם משקלה של ההמלצה יגדל.

כלומר, בקרב שבין איכות לכמות בעולם הקישורים חשוב לקבל את שניהם, אך המלצות אין סופיות מצד קישורים לא איכותיים היא פחות טובה מאשר מספר קטן יותר משמעותית של קישורים מאתרים מבוססים, אמינים וותיקים.

קישורים עוזרים לאתר לטפס מעלה

סיבה נוספת לצורך בקישורים כחלק מקידום האתר או תחזוקתו השוטפת, היא שבין אם מדובר באתר תדמית או חנות וירטואלית, קישורים הם כלי מרכזי שבאמצעותו יכול אתר לפרוץ דרך ולטפס מעלה.

הסיבה לכך היא שלמרות שגוגל סורק מדי תקופה אתרים ומעריך אותם עצמאית, מפאת קיומם של עשרות מיליוני אתרים באינטרנט, גוגל מקנה משקל כבד לקישורים השונים שנעשים על ידי אתרים עבור אתרים.

כלומר, קישורים הם אינדיקטור שגוגל בוחר לאמץ ולהקנות לו משקל, אף על פי כי גם הוא וגם אנחנו יודעים שחלק לא מבוטל מאותם קישורים נבנה בצורה חיצונית או כזו שנעשית בגלל האופן בו גוגל מעריך את קיומם.

קישורים יכולים להציל את האתר שלכם ממתקפה

כמו כן, סיבה נוספת לבניית קישורים ולהטמעתם באתר שלכם, היא שכאשר לאתר שלכם יש מוניטין קבוע ויציב, כזה שמשדר איכות ומקצועיות מזה זמן רב, האתר זוכה לחסינות מפני הזרמת קישורי סרק מצד מתחרים ואתרים אחרים.

כלומר, בדומה לכל שוק וכל תחרות, גם בעולם קידום האתרים ישנם כאלו אשר בוחרים להשיג את שאיפותיהם באמצעים מלוכלכים ושנובעים בעיקר – מחוסר יכולת להתמודד בזירה עם אמצעים כשרים והוגנים.

לכן, כחלק מאותן שיטות פסולות, נוהגים לעתים מתחרים להזרים ולייצר קישורים מאתרים שאינם מוערכים על ידי גוגל, ולהפנות אותם – לאתר שלכם.

כל זאת כדי לפגוע בדירוג שלכם בעיני גוגל ולתת לו את הרושם שאתם מקדמים את האתר שלכם באמצעי לא כשר ו/או להטיל ספק במהימנות ואיכות הקישורים שלכם.

מנגד, במידה ותייצרו קישורים רבים שיגנו על האתר וישמרו את המוניטין החיובי שלו לאורך זמן, יהיה קשה יותר משמעותית להטיל רפש ולפגוע במוניטין של האתר שלכם, כך שהקישורים משמשים כאן כמעין תעודת ביטוח מפגיעה חיצונית שיכולה לבוא.

קישורים יכולים לייצר טראפיק

בנוסף לכך, בגלל כל המשמעות והחשיבות שגוגל מייצר לקישורים, ככלי להערכת האתרים ולדירוגם באינטרנט על בסיס איכות כמות ומיקום, כמעט אפשר לשכוח שמטרתם של קישורים היא לקשר עבור הגולש מאתר א' לאתר ב', כלומר לעזור לו להתמצא.

לכן, עוד יתרון משמעותי של חברינו בעלי הקו התחתון והפונט הכחול, הוא לאפשר לגולשים מאתרים אחרים להגיע אלינו, כמו גם לאפשר לגולשים באתר שלנו לנוע בצורה טובה ונוחה יותר ממקום למקום, מבלי הצורך לטעון את האתר מחדש או להתייאש ולזנוח אותו.

משמעות הקישורים רלוונטית גם כשרוצים להפוך גולש לליד, כשהגולש בוחן את עמוד המוצר ומתלבט האם להשאיר את פרטיו, הטמעת לינקים שמפנים את אותו גולש למקומות שונים באינטרנט כמו פרופיל ברשתות חברתיות / תיק עבודות / קורות חיים וכן הלאה, יכולה לסייע לסגור את ההתלבטות ולאפשר לכם להתקדם הלאה.

קישורים הם פלטפורמה לשיתופי פעולה בין אתרים

קישורים הם מעין מטבע מסוים שבעלי אתרים סוחרים ומשתמשים בו, כשהכוונה היא לא שאפשר הלכה למעשה לרכוש עם קישור רכוש, אלא שהבמה שהקישורים נותנים פתחה את הדלת לכל בעלי ומקדמי האתרים לשתף פעולה ולהיעזר אחד בשני במסגרת האתר שלהם.

בניית קישורים

כלומר, במסגרת הקישורים יכול בעל אתר א' להפנות (בהתאם להסכם שעשו ביניהם) קישורים לאתר ב', כל זאת בתמורה להפניית לידים, שטח פרסום (באנרים), או כל הבנה אחרת שיגיעו אליה, כאשר החזקת קישורים למעשה מאפשרת לבעל האתר לייצר קשרים עסקיים.

קישורים עוזרים לגוגל להבין במה אתם עוסקים

עוד היבט חשוב של קישורים, והיבט שמשפיע במיוחד על הסיבה שלשמה 30% – 40% מכלל ה- SEO מושפע מקישורים, הוא שהקישורים עוזרים לגוגל להבין בדיוק במה אתם מתעסקים ופועלים.

כלומר, כשהאתר שלכם שעוסק נניח בעולם הצלילה, מטמיע קישורים שמפנים גולשים מהאתר להתאחדות הצוללים העולמית, למותגי ציוד צלילה רלוונטיים ולאתרי צלילה בקוזומל במקסיקו ושיראגאו בפיליפינים, קל יותר לגוגל לחבר את הנקודות ולהבין שהאתר שלכם קשור (הן וירטואלית והן סמנטית) לצלילה.

למה זה חשוב לכם? כי ככה גוגל יוכל להפנות גולשים שמפולחים על ידו כרלוונטיים לכם – אליכם, במידה והם חיפשו משהו שקשור לאותם מונחים ו/או עשו פעולה כלשהיא שהביאה אותו למסקנה שהאתר שלכם הוא הכתובת לשאלה / בעיה שלהם.

קישורים הם במה שבאמצעותה גוגל מעריך את האתר

בנוסף לכך, כשתוכן חדש נוצר וזוכה בעקבות הערך שלו למספר מרשים של קישורים איכותיים, גוגל אוטומטית בוחנת אותו יותר לעומק מאשר היה מועלה ללא כל הפניה או התייחסות מאתרים אחרים או ישויות וירטואליות אחרות.

לכן, באמצעות הטמעת קישורים ויצירתם בצמוד להעלאת תוכן חדש, יכול האתר לקבל חשיפה אל מול גוגל עצמו והערכה על ידו, כזו שמתבטאת בחיזוק המוניטין של האתר בעיני גוגל, שכן (בהנחה כמובן והתוכן איכותי כמו גם הקישורים שהפנו אליו) מדובר בניצול זמן חשיפה למען שדרוג מיקום וכזו שמתוגמלת בהתאם בעלייה משמעותית בדירוג האתר במנוע החיפוש.

קישורים מביאים גולשים חדשים

הגולשים הקבועים שלכם, אלו שכבר יודעים למצוא אתכם ואת התוכן שאתם מפרסמים, כנראה לא יצטרכו קישור כדי להיכנס לאתר שלכם בפעם הבאה ולמצוא את מה שהם מעוניינים בו.

מנגד, גולשים חדשים, כאלה שעדיין לא שמעו עליכם או נחשפו לכל מה שיש לכם להציע, יכולים להתרשם מכם באמצעות קישורים חדשים שמונחים באתרים אחרים (זוכרים את השיתופי פעולה ממקודם?) ולהפוך למעשה לגולשים קבועים חדשים.

כלומר, באמצעות קישורים יש לאתר את האפשרות להציג את עצמו בעיני גולשים זרים ולהגדיל את החשיפה לאתר עצמו, ובכך להגדיל את קהל היעד הקבוע שלו.
קישורים עוזרים לאתר לבנות מותג

ייתרון משמעותי נוסף שנלווה ליצירת קישורים הוא חיזוק שם המותג לא רק מבחינת האמינות שנלווית לו בעיני גולשים ו/או גוגל, אלא פשוט כי לאור שזירת הקישורים ושינוע הגולשים לביצוע חיפוש מסוים בהטיה מסוימת בהתאם לאשר הראה הקישור, גוגל כבר עתיד להציע לבסוף לגולשים השלמה אוטומטית של השם שלכם למונח החיפוש.

כלומר, במידה ויונחו קישורים שנושאים את השם של הדומיין שלכם במספר מקומות ובאופן קבוע, יתרגלו הגולשים שמעוניינים להגיע אליכם לחפש אתכם בגוגל תחת אותו שם ובכך לגרום לגוגל כבר להשלים אוטומטית את שאילתת החיפוש למונח בו הם מעוניינים, כאשר מדובר בהשלמה שמסייעת לגולש לאזור ביטחון באתר, שכן הוא מרגיש שהרבה גולשים אחרים מצאו בו פתרון או מענה.

קישורים מצליחים בהתאם לתוכן הקיים באתר

לעומת זאת, לפני שתרוצו ותמלאו את האתר בקישורים מפה ועד ל- 2025, חשוב להבהיר שקישורים עובדים בעיקר ואולי רק אם התוכן באתר הולם את היקף הקישורים ואת איכותם.

כלומר, לא די ביצירת קישורים ולקוות לטוב על מנת לגרום לאתר להתרומם, כיוון שהקישורים למעשה מפיצים את הנתונים שיש באתר באותו הרגע, לכן – קישורים מצליחים בעיקר כשהתשתית של האתר שאותו הם מייחצ"נים היא ראויה ומוצלחת.

בדיוק בגלל זה חשוב לעשות בדק בית לאתר לפני שמחליטים לייצר קישורים מכאן ועד עלות השחר, בגלל שגם בקידום אתרים כמו בחיים – טיימינג הוא קריטי.

הפניית קישורים חיצונית – תשומת לב לדף הבית

בנוסף, אף על פי שדיברנו עד עכשיו בעיקר על ייבוא קישורים מבחוץ, כלומר מאתרים מקבילים ואחרים על מנת להנות ממוניטין או תדמית של חכמת המונים בגרסה ווירטואלית, עולה שאלה מתבקשת – לאן בדיוק להפנות את אותם קישורים באתר עצמו?

לכן, מומלץ לאתר להפנות חלק לא מבוטל מהקישורים שיש ברשותו אל דף הבית עצמו, שכן מדובר בהפניה שמחזקת את האתר כולו והאמינות שלו, בגלל שהיא משדרת מסר של – "האתר הזה נכון בשבילך", ולא – "הכתבה הספציפית הזאת טובה ושאר האתר לא רלוונטי".

כמו כן, כשנכנסים גולשים חיצוניים לדף הבית, גדלה ההתמצאות והחשיפה שלהם לכל הקישורים הפנימיים שיש בדף הבית, כאשר לרוב מדובר בדף שמכיל (או לפחות אמור להכיל) הפניות וקישורים פנימיים לכמעט כל מה שיש לו להציע, ובכך גדל זמן השהייה באתר עצמו, כמו גם חלקים גדולים יותר מהאתר זוכים לביקור.

קניתם או נעזרתם בגורם חיצוני ליצירת קישורים? תיזהרו מ- SEO כובע שחור

כמו כן, חשוב לציין שקישורים הם גם כלי מרכזי בעבור מקדמים שמבקשים במקרה הטוב לקדם את עצמם בצורה גסה ומלאכותית, ובמקרה הרע לעבור על חוקי האתיקה וההוגנות, בעודם מנסים להשפיע לרעה על אתרים אחרים או מקבילים לכם.

פרט להיותו של אותו קידום פסול ושאינו הוגן, מדובר גם בפעילות שיכולה לפגוע באתר שלכם בצורה אנושה, כאשר במידה וגוגל מבחין בקידום אתרים שנעשה בצורה מלאכותית או שאינה הולמת את היקפי האתר והאופן בו הוא אמור להיות מקודם, גוגל גובה מהאתר מחיר חסר תקדים.

אותו מחיר משתנה כמובן בהתאם לחומרת העבירה כאשר נבחן כל מקרה לגופו, אך מדובר בענישה שנעה בין שנמוך האתר והחזרתו למקומות הקודם, עד כדי הסרתו הסופית מגוגל והחרמה גורפת מחיפוש ומציאת האתר באמצעות מנוע החיפוש הגדול באנושות, זה ש- 92.6% מהגולשים נושאים אליו עיניים בממוצע 4 פעמים ביום.

לכן, לפני שהתחלתם התקשרות עסקית עם גורם שמבטיח לקדם לכם את האתר באמצעות קישורים, רצוי וראוי לוודא טרם לכן באיזה אמצעים וכלים הוא מתכוון לעשות זאת, הן על האתר שלכם והן על המתחרים בכם.

איך נמדדת איכות של קישור?

בנוסף לכך, הזכרנו מספר פעמים שקישורים נמדדים לפי מידת איכותם ושל- 2 קישורים שונים יש 2 תוצאות שונות, כלומר תרומה שונה לקידום האתר שאליו נעשה הקישור מלכתחילה.

אז איך בדיוק נמדדת אותה איכות?

האיכות והמשקל נגזרים מהדומיין שבו נמצא הקישור מלכתחילה, כאשר 2 המדדים העיקריים שלפיהם תקבע האיכות הם:

  • מידת ההשפעה של קישור
  • מידת האמינות של קישור

כלומר, לכל דומיין יש תחום אליו הוא מסווג בהתאם לקישורים שהופנו אליהם בעבר מאתרים שונים באינטרנט, כאשר הפנייה מאתר אמין, קרי כזה שעוסק בענף הסמנטי שאליו הוא מפנה את הגולשים, כמו גם אתר מבוסס וותיק שגוגל מעריכה מזה זמן רב, משמעותית יותר מאתר אפייה שהטמיע קישור להשקעות נדל"ן ביפן.

היבט ההשפעה נוגע בעיקר לכמות הלחיצות בפועל של גולשים שנחשפו ללינק ובחרו באמת להיכנס אליו, כלומר – ראו את הקישור והחליטו לאור מה שראו באותו אתר שכנראה כדאי להם לבדוק את אותו אתר שאליו הופנה הקישור, כפי שקורה המון פעמים במסגרת אתרים שנותנים ייעוץ משפטי ושמים קישורים לאתרים ממשלתיים, בעיקר למילוי טפסים שונים.

מנגד, חשוב לציין שגוגל מעולם לא שיתפה (כנראה מתוך חשש שיבוא חכמולוג תורן וימצא פרצה בלוגיקה) את הדרך והאופן בו היא מעריכה ומודדת איכות קישורים, כאשר מדובר למעשה בהשערות ותאוריות שמבוססות בחלקן הגדול על תוצאות בשטח, אבל לא אומתו אמפירית.

קישור הופך לטוב יותר כשהוא מגיע עם אנקור נכון ותמונה מתאימה

קישור הוא כאמור הפנייה והמלצה מאתר אחד לאתר אחר, לכן חשוב לעשות את ההמלצה הזו לאטרקטיבית ככל הניתן, כדי שהגולש יתרצה וישתמש בה – מה שישפיע באופן מידי על מידת ההשפעה של הקישור ובהתאם על המשקל שגוגל תייחס לו.

לכן, כאשר מונח קישור נהוג להוסיף לו 2 היבטים – תמונה או אנקור.

קישור שיוצא מתוך תמונה, בתוך הטקסט האלטרנטיבי (Alt Text), מוערך מאוד על ידי גוגל ומהווה אובייקט אטרקטיבי מאוד לגולשים השונים, כאשר עצם הקישור שמוסתר מעין הגולש ובהתאם נוח יותר לגולשים להיעזר בו וללחוץ עליו.

מנגד, קישורי אנקור, כאלו שבולטים וניתן להבחין בהם, מסייעים לגולשים להבין בדיוק על מה אתם מדברים, כאשר ניתן לנקוב בתיאור קצר או מלל שלמעשה מעביר את המסר או הכוונה (מעין רמז מטרים) שמסתתרת באתר אליו אתם מתכננים להפנות אותם באמצעות הקישור.

תוך כמה זמן רואים תוצאות מהטמעת קישורים?

שאלה שעולה תמיד בהקשר קישורים, לאור תרומתם חסרת התקדים לקידום האתר והשפעותיה השונות, היא מתי נראים בפועל השפעותיהם של הקישורים השונים כאשר האתר מתקדם ופורץ למעלה.
לכן חשוב לציין שמדובר בעניין אינדיבידואלי שמושפע רבות גם ממידת התחרות שקיימת לאותו אתר ומונח, כמו גם לאיכות הקישורים שנעשתה אל מול אותו אתר, כלומר הממליצים שקישרו גולשים אליו.
למרות זאת, לרוב מדובר במגמה שניתן להבחין בה לאחר כשבועיים עד שלושה, כאשר הקישורים הוטמעו באתרים השונים, מספיק גולשים עברו ונחשפו אליהם, כאשר אילו מדובר בקישורים טובים אז גם עשו בהם שימוש – והעלו את דירוג האתר בעיני גוגל.

לסיכום – קישורים ככלי חשוב ושזקוק ליד מקצועית

כפי שניתן להבחין מן הכתוב לעיל, קישורים הם חלק בלתי נפרד מקידום אורגני, וכלי שכאשר נעשה בו שימוש נכון ומדויק, יכול לאפשר לאתר לזנק למעלה ולהגיע לירח בעודו נהנה מכל מה שיש לקידום אתרים אורגני להציע.
כמו כן, מדובר בענף מורכב ושמצריך חשיבה יתרה, כאשר לעתים רבות על מנת להתקדם בו ולייצר דריסת רגל נכונה, מוכרח בעל האתר להחזיק בקשרים ויחסי עבודה עם אתרים אחרים, כאלו שלא קיימים אצל בעל האתר העצמאי הפשוט.

לכן, מומלץ לכל בעל אתר ו/או מקדם אתרים שאינו פנוי לעיסוק שוטף במלאכת הקישורים על כל המשתמע ממנה, להיעזר בשירותיה של חברה מקצועית שמחזיקה בקשרים וידע שכזה, על מנת להבטיח שתהליך שזירת הקישורים יתבצע בצורה הגיונית, נוחה, וחשוב מכל – כזו שמקדמת את האתר מעלה.

מנגד, כשעושים שימוש בשירותים חיצוניים כדוגמת חברה שכזו, חשוב להקפיד ולוודא באיזה כלים וטקטיקות אותה חברה משתמשת, כאשר לעתים מדובר בשיטות שיכולות לפגוע באתר שלכם, ולהשאיר אותו עם צלקת כואבת, אפילו עד כדי נזק בלתי הפיך.