הקורונה הפכה להיות שיחת היום בכל מקום בישראל, ונושא הקורונה הפך להיות ויראלי יותר מנושאים כמו בחירות, התחממות ביטחונית בעזה, נושאי ספורט ועוד.

הקורונה היא בעצם נגיף שהתפרץ במחוז ווהאן בסין ומקורה ככל הנראה בבעלי חיים הנגועים בוירוס, הנגיף התפשט למדינות רבות בעולם וכרגע מספר הרב ביותר נמצא באיטליה, איראן, דרום קוריאה יפן וכמובן סין.

גם לישראל הגיע הנגיף ועד היום אותרו 15 מקרי קורונה וישראלים רבים נאלצו להיכנס לבידוד בעקבות שהייה עם נשאי המחלה במקומות ציבוריים.

ההשפעה הכלכלית של הקורונה על העולם

בעקבות התפרצות הנגיף סין הנחשבת ל״מפעל של העולם״ מבודדת משאר העולם, סחורות בעולם מתחילות להיגמר ומתחיל להיווצר מחסור הפוגע בעסקים רבים וכמובן גם בצרכנים.

חברות ענק כמו אפל ומיקרוסופט הודיעו כי הן לא יוכלו לעמוד ביעדים ובציפיות שיש עליהן בדוחות הקרובות, וול סטריט ובורסות נוספות נמצאות בירידה ורבים צופים פגיעה כלכלית רחבה ברוב רובן של מדינות העולם.

בנוסף עצירת טיסות ממדינות מסוימות למדינות אחרות גורמת לפגיעה אנושה בתיירות העולמית, בחברות התעופה ובמקומות לינה.

מסחר דיגיטלי וקורונה

אז נכון שלא ניתן להידבק דרך הדיגיטל בקורונה, אבל כמו על נושאים רבים אחרים גם על המסחר הדיגיטלי גורמים רבים הקשורים בהתפרצות הנגיף משפיעים.

טיסות מסחר רבות הנועדו להעביר חבילות יכולות להיעצר לעקב ואף לעצור מסחר אלקטרוני מאתרים רבים, כמובן שאחת הנפגעות הכי גדולות מעצירה זאת להיות אליאקספרס בעקבות ההסגר האווירי על סין.

חלק מהציבור גם חוששים להזמין מהסיכוי שהוירוס יגיע עם החבילה מסין, למרות שטענה זו הופרכה על ידי מומחים בעקבות כך שהוירוס נעלם שבועיים כשהוא לא נמצא בגוף אדם/חיה.

בנוסף מפעלים בסין המספקים סחורה לקמעונאים רבים באליאקספרס, אמזון ודומיהם לא מתפקדים כרגיל ולכן צפויה פגיעה בזמינות הסחורה במסחר הדיגיטלי.

יתרונות וחסרונות למסחר הדיגיטלי הישראלי

יתרונות והזדמנויות הנובעות מוירוס הקורונה במסחר הדיגיטלי בישראל

למרות שהנגיף מסוכן ישנן גם הזדמנויות העומדות בפני בעלי חנות וירטואלית בישראל והם:

  • פחות ישראלים טסים לחו״ל:
    הפחד מהקורונה גורם לאנשים רבים לבטל טיסות ותכנונים לטיסות לחופשים, ידוע שישראלים אוהבים לרכוש מוצרים בחוץ לארץ ומנצלים את החופשות שלהם לשופינג.
    לכן במקום לרכוש בחוץ לארץ הישראלים ״יאלצו״ לרכוש בארץ את פרטי הלבוש והמוצרים אותם תכננו לקנות בחופשתם.
  • פחות ישראלים מזמינים מאליאקספרס:
    החשש שהחבילות התעכבו או שהוירוס יגיע עם חבילה מסין גורמים לפחות ישראלים להזמין מהאתר אליאקספרס ואם המגיפה תתפשט בארה״ב אז גם אמזון בסכנה.
    סיבות אלו יגרמו ליותר ויותר ישראלים לבחור באופציה של קנייה מחנויות וירטואליות ישראליות.
  • אנשים אינם יוצאים מהבית:
    כשאף אחד לא יוצא מהבית אז את הרכישות שלו הוא כמובן יעדיף לבצע בצורה טלפונית או באינטרנט, לכן אולי הקורונה היא בעצם הזדמנות לבניית אתר וורדפרס ופתיחת חנות דיגיטלית.

חסרונות הנובעות מוירוס הקורונה במסחר הדיגיטלי בישראל

  • בידוד אזורי:
    במקרה של התפשטות רחבה של וירוס הקורונה בישראל יכול להיווצר מצב של בידוד אזורים מסוימים מכניסה ויציאה של תושבים, מצב זה דומה מאוד למצב באיטליה נכון לכתיבת שורות אלו.
    במצב כזה מסחר דיגיטלי אינו רלוונטי משום שלא ניתן יהיה להעביר חבילות ולהכניס שליחים של דואר או פרטיים מאזורים מסוימים לאזורים אחרים.
  • ייבוא מוגבל:
    בשל המצב בסין ובשאר מדינות העולם שנפגעו מהקורונה, יש קושי רב יותר לייבוא סחורה מחוץ לארץ, מחסור בסחורה מיובאת בישראל כמובן פוגעת בקימונאי המסחר הדיגיטלי ומונעת מהם מלאי הנחוץ למכירות.

העסק שלי הוא מסחר דיגיטלי או עוסק בין היתר במסחר דיגיטלי, מה עליי לעשות?

וירוס הקורונה משפיע על כלכלת כל העולם ולא משאיר עסק אחד ללא פגע, הגלובליזציה שנוצרה בעולם שבו אנו חיים גורמת לתגובת שרשרת בעייתית בכל תחומי החיים.

לכן ההמלצה הטובה ביותר היא כמובן להיות מעודכנים כל הזמן בהתפתחויות וההשלכות הנובעות מוירוס הקורונה, ולחשוב פעמיים לפני ביצוע כל פעולה עסקית.

תכנון נכון של התקופה הקשה שעוברת על כדור הארץ יכולה להיות ההבדל בין קריסת עסק לבין הישרדות שלו בתקופה של התפשטות הנגיף, לכן תכננו היטב את האסטרטגיה העסקית שלכם עד לסוף תקופת המגיפה.
צעדים נכונים, במיוחד בזירת המסחר הדיגיטלי, יכולה להועיל רבות לעסק שלכם.