הרעיון מאחורי אוטומציה הוא מאוד פשוט- כל מה שניתן להפוך לאוטומטי (ללא מגע אדם) יהפוך לכזה ובכך יחסוך זמן עבודה, כסף וכוח אדם.

בעולם הדיגיטלי של היום אנשים רבים קונים ומתנהלים ברשת, והגולש מצפה לתשובה מהירה או לקבלת אישורים מהירים על פעולות אותן הוא מבצע.

למשל כשאתם מבצעים הזמנה בחנות וירטואלי ענקית כמו אמזון אתם מקבלים לאחר ההזמנה מייל על ביצוע רכישה, כאשר המשלוח נשלח אליכם אתם מקבלים הודעה על יציאת המשלוח, וכאשר קיבלתם את החבילה מהדואר תקבלו SMS שיאמר לכם תודה על איסוף החבילה.

כל הפעולות הללו הן אוטומטיות, אין אדם שתפקידו לעדכן את הנתונים הללו או לשלוח הודעות SMS לכל אדם שאסף את החבילה שלו.

מהדוגמא הזאת ניתן להבין את החשיבות הגדולה שיש לאוטומציה משתי סיבות עיקריות:

  • הסיבה הראשונה היא חוויית קנייה- שהצרכן מקבל עדכון שוטף על ההזמנה שלו מה שמשדרג אצלו את תפיסת השירות של החברה ממנה הוא עשה את ההזמנה.
  • הסיבה השנייה היא חיסכון לפירמה- חישבו רגע אם הפירמה הייתה צריכה לשלוח כל הודעה באופן ידני והיתה צריכה להעביר את המידע שהמוצר נשלח מהמחסן אל האדם היושב במשרדי החברה, זה היה מצריך ממנה כוח אדם גדול מאוד ובכך סכום גדול של כסף.

דוגמאות לאוטומציה עסקית

צ׳אט בוט

הצ'אט בוט מופיע ביותר ויותר אתרים והבוטים הופכים חכמים יותר משנה לשנה. הצ׳אט בוט בעצם סוג של מחליף את הנציג האנושי, הוא יודע לענות על שאלות ולהציע אפשרויות חכמות לגולש כדי לפתור בעיות.

היתרונות של הצ'אט בוט ברורים- תחליף לכוח אדם שעולה כסף רב לעסק ואפילו חשוב מכך- זמינות של 24/7. יש האומרים שלא תמיד הבוט יספק את השירות הטוב ביותר לגולש כמו שנציג אנושי יכול לספק, אך הצ׳אט בוט הוא כלי נהדר לאוטומציה לעסק ורק ילך והשתפר.

דיוור אלקטרוני

דיוור אלקטרוני הוא בעצם רשימת של כתובות מייל שאליהן החברה רוצה לשלוח עדכונים וחדשות הקשורות במוצריה או שירותיה. חשוב להדגיש שכדי להוסיף לקוח/ליד לרשימת תפוצה יש צורך בהסכמתו על פי חוק.

כלים כמו Mailchimp או רב מסר מספקים שירות של איסוף מיילים ולאחר מכן שליחת הודעות ניוזלטרים (הודעות לרשימת תפוצה) באופן אוטומטי.

מיילים ו-SMSים אוטומטיים

לא מדובר ברשימת תפוצה אלא בהודעות מייל או הודעות SMS שנשלחות באופן אוטומטי ללקוח מכיוון שתנאי מסוים קרה, למשל: הודעה עקב התעניינות במוצר, הודעה עקב רכישת מוצר, הודעת מזל טוב בתאריך היומולדת של הלקוח וכדומה.

כמו שנרשם בתחילת המאמר- ההודעות הללו מביאות יתרונות משמעותיים לפירמה ולכן האוטומציה הזאת חשובה גם כן.

שימוש בזאפייר

זאפייר הוא כלי שבאמצעותו ניתן ליצור פעולות בין ממשקים שונים (פייסבוק, אינסטגרם, וורדפרס,גוגל שיטס ועוד) ללא צורך בכתיבת קוד ובאמצעות כלל פשוט של תנאי מוביל לפעולה.

למשל כל פעם שתשלחו מייל לרשימת התפוצה שלכם ב MailChimp תפתח רשומה למי נשלח ומה בגוגל שיטס או כאשר תפרסמו פוסט חדש באתר שלכם דרך וורדפרס, יפורסם פוסט חדש בדף הפייסבוק של העסק שלכם.

השירות אולי עולה כסף (תלוי בכמות הפעולות שתרצו לבצע) אבל בהחלט יחסוך לעסק שלכם הרבה מאוד זמן וכסף בטווח הארוך.

פעולות חוות דעת אוטומטיות

פופולרי מאוד בקרב נותני שירותים (עסקיים וממשלתיים) היא האפשרות לשלוח ללקוח טופס למילוי חוות דעת על נותן השירות, על המוצר שרכש או על חוויית הקנייה שלו.
למשל לאחר שיחת טלפון עם טכנאי של ספקית אינטרנט, הלקוח מקבל טופס למילוי חוות דעת על השירות של הטכנאי שסיפק לו שירות.

זה עוזר להבין את מצב השירות בעסק שלכם ובנוסף מראה ללקוח אכפתיות מצד הפירמה ונותנת לו את האפשרות להביע את דעתו.

אוטומציה לניהול הארגון

בכלים רבים של CRM ניתן למצוא אופטימציות רבות שעוזרות בתוך העסק כמו למשל אזכור אוטומטי לפגישות ואירועים הקשורים לעסק, אזכור על משימות ואף סימונן כבוצעו באופן אוטומטי.

הכלים הללו עוזרים לארגון להתנהל בצורה בריאה ולמנוע טעויות, וכתוצאה מכך שווה מאוד לבדוק את הפונקציות הללו כאשר בוחרים במערכת CRM.

הנעה אוטומטית לפעולה

כלים כמו פופ אפ הקופץ ומציע אחוזי הנחה ללקוחות, קופון המגיע באופן אוטומטי לכתובת הדואר האלקטרוני של לקוח שביצע רכישה, הם כלים מעולים להנעה לפעולה ויכולים להיות מבוצעים באופן אוטומטי.

אלו אולי בין הפעולות החשובות ביותר- לגרום לצרכן לבצע עסקאות נוספות ולהרגיש שהוא מקבל ״צ'ופרים״ מהחברה על הקניות שלו.

כלי העתיד

אוטומציה היא העתיד והיא הולכת ומשתפרת, עסקים גדולים וקטנים מבינים את הנוחות שיוצרת האוטומציה, את החיסכון ואת האפשרויות הגדולות שהיא מביאה איתה.

יותר ויותר אנשי מקצוע העוסקים בתחום הדיגיטל ותחום בניית אתרים מנסים למצוא ולתכנת כלי אוטומציה שיעזרו להם וללקוחות שלהם.

בעולם הדאטה שאנו חיים יש לדעת מה לעשות עם הנתונים ולדעת איך לשלוט בנתונים,אוטומציה היא גם הדרך שלכם להתקדמות, וככל שתיישמו אותה ותאמצו אותה במהרה לעסק שלכם, העסק שלכם יוכל לחסוך ולהשתפר מהר יותר.