כל מי שעוסק בקידום אתרים אורגני יודע לשנן את המנטרה הקבועה, לפי גוגל עושה שימוש במאות פרמטרים על מנת לדרג עמודי אתרים בדפי תוצאות החיפוש, עבור שאילתות שמבצעים הגולשים. בין הפרמטרים הרבים האלו, ישנם כאלה שקל מאוד להתאים את עמודי האתר עבורם, ואילו עבור אחרים – לא תמיד השליטה נמצאת בידיים של בעל האתר.

כאשר אנחנו ניגשים לפרויקט קידום אתרים אנחנו בדרך כלל שואלים את עצמנו מהו סדר הפעולות שעלינו לבצע. במילים אחרות, במסגרת תקציב נתון, משאבים נתונים, וזמן נתון – מהו התעדוף הטוב ביותר של משימות קידום האתר שיצור את האימפקט הטוב ביותר על תוצאות החיפוש עבורנו.

אמנם, כל פרויקט של קידום אורגני הוא עולם תוכן משל עצמו, עם סוגיות ייחודיות, התלבטויות ייחודיות ודרכי פיתרון מותאמים, אבל אפשר יהיה להגיד שיש מכנה משותף כללי ורחב, שנוגע לרוב פרויקטי הקידום האורגני. אז בלי להכביר במילים, הנה שלושת עולמות התוכן המשפיעים ביותר על תהליך הקידום האורגני של אתרים, על מנת לשפר את נראות העמודים שלהם בדפי תוצאות החיפוש.

עולם התוכן

אין ספק, שתוכן איכותי הוא דרישת בסיס בכל פרויקט קידום אורגני, ואולי בעל ההשפעה המכרעת ביותר על הסיכוי לקדם את האתר במנועי החיפוש. עולם התוכן עבר לא מעט גלגולים בתחום ה – SEO ואם פעם ניתן היה להסתפק בדחיסת מילות המפתח שרוצים לקדם בגוף הטקסט באופן לא פרופורציונלי ומופרז, הרי שכיום, אם תשתמשו בטקטיקה הזאת, יש יותר מסיכוי סביר שתינקט נגדכם פעולה ידנית על ידי גוגל, ותעלמו ממפת תוצאות החיפוש.

כיום, כדי לייצר אתר בעל תוכן איכותי צריך להשקיע במספר פרמטרים המתייחסים לאיכות התוכן:

היקף הנושאים המכוסים במאמר

על מנת שגוגל יחשוב שכדאי יהיה לדרג את התוכן שלכם מעל התוכן שמייצרים המתחרים, הוא צריך להתרשם שהתוכן שלכם נותן מענה שלם ואיכותי יותר לשאילתא שביצע הגולש. במילים אחרות: התוכן שלכם צריך להיות כל כך טוב, שלגולש לא תהיה סיבה לחזור לאחר קריאתו למנוע החיפוש ולצרוך תוכן שמוצג בתוצאת החיפוש הבאה.

לשם כך, תצטרכו לייצר תכנים לא פחות ממעולים. כאלו שעונים לכלל השאלות בנישה שלכם, ומסבירים בצורה פשוטה ובהירה את המידע הדרוש לגולש לצורך קבלת ההחלטה שהתכוון לקבל.

תדירות העלאת התכנים

בתחומים מסויימים, המתאפיינים בדינמיות רבה ובשינויים בלתי פוסקים, ישנה חשיבות לא מועטה גם לתדירות שבה אתר מעלה תוכן לאתר. למשל, אתר טכנולוגי שסוקר התפתחויות דיגיטליות בעולם המובייל לא יכול לפרסם תכנים, איכותיים ככל שיהיו, בתדירות שנתית ולצפות לתוצאות איכותיות של פרויקט הקידום האורגני שלו.

אתר שמעלה תכנים באופן תדיר הוא אתר שמאותת למנוע החיפוש שהוא כאן על מנת להישאר, שהוא מעודכן, רלוונטי ואקטואלי לשאילתות שמבצעים הגולשים. מדובר בפרמטר קריטי להצלחת תהליך הקידום.

עומק התכנים באתר

גם כאן, כמו בלא מעט נושאים נוספים בתחום הקידום האורגני, הפרמטר המתייחס לעומק התכנים צריך להילקח בערבון מוגבל, בהתאם לנישה אותה בחרתם לקדם. למשל, בתחום הרכילות והאופנה, לא בטוח שמה שמצפים לו הגולשים הוא תוכן מעמיק והיסטורי שישפוך אור על התמורות בתחום האופנה בעשורים האחרונים. לעומת זאת, תכנים מקצועיים כמו ניהול ספרים לעסק, צעדים בלקיחת משכנתא, וגם אבחון מחלות זיהומיות, צריכים להיות תכנים מעמיקים ורציניים, אשר יתנו ערך מוסף לא מועט לגולש.

התאמת התכנים לכוונת החיפוש

זה אולי החלק הקריטי ביותר באסטרטגיית התוכן של האתר. מנהל האתר צריך לבצע חשיבה מעמיקה לגבי הסיבות שבגללן מגיע קהל היעד לאתר שלו. מה מצפה הקהל הזה למצוא? הסבר קצר ופשוט שיסגור לו את הפינה, ומהר? מאמר עומק שישכנע אותו בצדקת טענה כלשהי? מבט חטוף בשעות הפתיחה של העסק? קישור להפעלה מהירה של תוכנת ניווט על מנת להבין מהן דרכי ההגעה לעסק?

כל אסטרטגיית התוכן צריכה, בסופו של דבר, להתאים לניתוח כוונות הגולשים באתר, ולגזור את כלל הפעולות הדרושות, במסגרת הקידום, למימוש מטרה זאת.

עולם הקישורים

קשה, קשה עד בלתי אפשרי כיום, לקדם אתר במנועי החיפוש בצורה אורגנית, ללא קישורים. מהו קישור? הפניה של עמוד אינטרנט אחד לעמוד אינטרנט אחר. מדוע שאתרי אינטרנט יעשו שימוש בקישורים? משום שכך פועלת רשת האינטרנט.

קישורים מסייעים לנו לנווט בין עמוד אינטרנט אחד לשני. הם מסייעים לנו גם להרחיב את התוכן שאנחנו צורכים. קישורים שבנויים בצורה נכונה מאפשרים לקורא לקבל את התוכן במנות קטנות, ולהחליט מתי הוא מעוניין להרחיב את היריעה.

למעשה, קישורים מתפקדים, לא מעט פעמים, כסוג של המלצה של עמוד אינטרנט אחד על עמוד אינטרנט אחר. ומאחר שכך הם פני הדברים, גוגל עושה שימוש בפקטור הזה של קישורים על מנת לדרג אתרים.

מה אם כן, חשוב לבדוק לגבי קישורים כדי לוודא שהם מסייעים לאתר שלנו להתקדם?

האם הקישור מתקבל מאתר רלוונטי?

אחד המאפיינים החשובים ביותר של קישורים הוא הרלוונטיות של האתר המקשר לאתר המקושר. אם העמוד המקשר אינו עוסק כלל בתחום העניין של העמוד המקושר, קישור כזה עלול להראות לא טבעי, ואף לגרום ליותר נזק מתועלת.

האם הקישור מתקבל מאתר סמכותי?

לכאורה, ככל שהקישור יתקבל מאתר סמכותי יותר ונחשב יותר, כך ערכו יעלה. כאשר אתם פועלים לשיפור פרופיל הקישורים שלכם, הקפידו לשלב בו גם קישורים מאתרים ברי סמכות, שיוכלו להעביר לעמוד שלכם כוח אמיתי.

האם הקישור מתקבל בצורה טבעית?

פרמטר שחשוב מאוד לבדוק הוא מידת הטבעיות של הקישור. לצורך כך, כדאי יהיה לבחון מספר רב של פרמטרים המתייחסים לקישור: טקסט העוגן ממנו יוצא הקישור, מיקום הקישור בגוף הטקסט, התזמון בו התקבל הקישור ביחס לקישורים אחרים, הסנכרון בין מידת החשיפה של תכני האתר ומידת ההיווצרות של קישורים חדשים ועוד.

יש גם חברות / מקדמי אתרים המעניקים שירות ספציפי של בניית לינקים לקידום בגוגל על מנת לסייע לבעלי אתרים או מקדמי אתרים אחרים להתקדם בגוגל באופן נקודתי ללא צורך להתעסק באופטימיזציה / תכנים לאתר וכו' – זאת בהנחה שהם עושים זאת בעצמם, אחרת התהליך פחות אפקטיבי משמעותית.

עולם חווית המשתמש

עולם התוכן השלישי שיש לו השפעה מכרעת על דירוג האתר בצורה אורגנית, הוא עולם חווית המשתמש באתר באמצעות בניית אתרים מותאמים לחוויית משתמש איכותית.

חווית משתמש מורכבת מאוסף המפגשים של הלקוח הפוטנציאלי עם עמודי האתר. בתוך עולם התוכן הזה ניתן לכלול התייחסות למהירות הטעינה של דפי האתר, למידת הפשטות של הניווט באתר, לממשק הזנת הנתונים לאתר ומילוי הטפסים באתר, לסידור נכון של היררכית התפריטים באתר, לאסתטיות, העיצוב והנראות של האתר באופן כללי, ועל היכולת לאתר בתוך זמן קצר את התוכן שבגללו הגיע מלכתחילה הגולש לאתר.

חווית משתמש באה לידי ביטוי במגוון רחב של מדדים לגבי התנהגות הגולשים באתר: זמן השהיה שלהם, כמות הצפיות בדפים לביקור, כמות הביקורים החוזרים באתר, שיעור הנטישה של גולשים ועוד.

לסיכום

מבין מאות רבות של פרמטרים המשמשים לדירוג אתרים, שלושה עולמות תוכן הם חשובים במיוחד: עולם התוכן, שבמסגרתו צריך לייצר תכנים איכותיים המותאמים לכוונת החיפוש של הגולש, עולם הקישורים, שבמסגרתו כדאי לבנות פרופיל קישורים בצורה טבעית והדרגתית, ועולם חווית המשתמש, שבמסגרתו חשוב לשלב מפגש מוצלח של הגולש עם עמודי האתר, יכולות ניווט משופרות, זמני טעינה טובים ולא פחות חשוב, אסתטיקה.