הפניות 301 נועדו כדי להעביר כתובת URL ישנה לכתובת URL חדשה, וחברות העוסק בתחום בניית אתרים משתמשים בו המון, ההפנייה מטרתה להפנות גולש שחיפש או רשם כתובת ישנה אל כתובת החדשה, ובנוסף גורמת למנועי החיפוש לסרוק את הדף או האתר החדש.

הפניית 301 היא הפנייה קבועה ומבחינת הדפדפן ומנועי החיפוש זה העמוד או האתר החדש ואין שום כוונה לחזור לדף או האתר הקודם, לעומת זאת הפניית 302 היא הפנייה שנועדה להיות הפנייה זמנית.

השימוש ב302 משפיע אחרת על מנועי החיפוש כי מבחינתם העמוד הקודם עדיין קיים וההפנייה הזמנית אמורה להסתיים בטווח הזמן הקרוב.

מתי נשתמש בהפנייה 301 או הפניית 302

ברוב המקרים נשתמש בהפנייה 301 ולא ב302 אלא אם כן נרצה שההפנייה תהיה זמנית, אלו חלק מהמקרים שנשתמש בהפנייה 301:

  1. הקמת אתר חדש: כשהחלטנו להחליף את האתר הקיים ובמקומו לבנות אתר חדש, כדי שגוגל לא יאנדקס את הדפים הקודמים באתר, נפנה את הכתובת הישנה של האתר לכתובת החדשה. פעולה זו תמנע בעיית תוכל כפול ותפנה את הגולשים הקבועים שלנו לאתר החדש שלנו.
  2. מחיקת דף באתר: כאשר אנו מוחקים באתר שלנו דף קיים, מי שינסה להיכנס אל הקישור של הדף הישן מקבל שגיאת 404 (דף לא נמצא) ובמקרה זה בהחלט עדיפה האפשרות לעשות הפנייה לדף אחר באתר להחלטתכם.
    זה יכול להיות דף הקשור לנושא העמוד הקודם, דף חדש שפתחתם עבור הנושא או דף הבית של האתר שלכם.
  3. הוצאת הגולש לאתר אחר: ישנן פעמים שבעלי אתרים רוצים להוציא את הגולש מהאתר שלהם לאתר אחר (דף פייסבוק/דף אירוע וכדומה) ולמטרה זו אפשר לעשות שימוש בהפניה 301 במקום בקישור רגיל. בדר״כ זה לא מומלץ להשתמש באפשרות זאת כי גוגל יאנדקס את האתר שאליו הפנתם במקום את האתר שלכם.

איך מבצעים הפניית 301?

ניתן לבצע את הפניות ה301 בשרת דרך קובץ ה-htaccess ובדרכים טכניות נוספות, אך הדרך הקלה ביותר לבצע הפניות 301 בוורדפרס היא דרך תוספים.

תוסף פופולרי ומומלץ לביצוע הפניות 301 בוורדפרס הוא התוסף "Redirection":

לאחר שהתקנו והפעלנו את התוסף נרצה לבצע הפניות ולשם כך נלחץ על לשונית ה"כלים" בלוח הבקרה של וורדפרס ונבחין שבתת הלשוניות שלנו נפתחה תת לשונית הנקראת ״Redirection".
נפתח לפנינו עמוד התוסף וכדי ליצור הפניה נלחץ על כפתור ה״Add new", באפשרויות שנוספו נוסיף את הכתובת הישנה (Source URL) ואת הכתובת החדשה (Target URL), נלחץ על ״add redirect" ובכך נשלים את ההפניה.

יש לשים לב שבניגוד להפנייה של אתר אחר, כאשר רוצים להפנות קישור מתוך או לתוך האתר שלנו, לא רושמים את הכתובת המלאה אלא רק את הסלאג של העמוד.

למשל אם אני רוצה להפנות את העמוד יצירת קשר שלי (contact) אני ארשום את הקישור כך /contact/ ולא את הקישור המלא (realmedia.co.il/contact).

 

הפניות 301 חשובות לקידום האורגני שלנו

הפניות 301 חשובות לSEO, וזה נובע מכמה סיבות:

  • כשאנו עוברים אתר אז לאתר הקודם שלנו יש דירוג מסוים אצל גוגל ואם לא נעשה הפנייה אז האתר החדש שלנו ״יתחיל מאפס״ במקום לזקוף לזכותו את הדירוג שהגענו אליו באתר הישן לאחר השקעה רבה.
  • כמו שנכתב בתחילת המאמר, כאשר נבצע הפנייה נמנע מצב של תוכן כפול ברשת שגוגל יסרקו.
    מצב זה ימנע פגיעה בSEO של העמוד החדש או האתר החדש שלנו.
  • יש אפשרות להפנות את שגיאת 404 לעמוד שפתחנו למטרה זו, מה שזה בעצם אומר שכאשר גולש יגיע לדף שגיאה באתר שלנו, הוא יופנה לדף אחר שפתחנו מראש ובכך חוויית המשתמש שלו לא תיפגע (לפחות לא על פי סריקת גוגל).

להפניות יש יתרונות רבים ואין ספק שכל מי שמתיימר להבין ולהתעסק בעולם הדיגיטל חייב להכיר את כלי ההפנייה ולהשתמש בו.

לא רק אנחנו בריל מדיה ממליצים על כך, אלא גם גוגל בעצמם : ״המלצתנו היא שתשתמש בהפניית 301 בצד השרת. זו הדרך הטובה ביותר להבטיח שמשתמשים ומנועי חיפוש יופנו אל הדף הנכון.״ (מתוך אתר העזרה של גוגל)